انواع مدارک ارائه شده توسط سازمان فنی حرفه ای کشور

  • مدراک رسمی
  • مدارک مورد تایید
  • مدارک گذر مهارتی
  • مدارک رسمی سازمان فنی حرفه ای

مهارت آموز جهت دریافت این مدرک طبق ضوابط سازمان فنی و حرفه ای کشور باید در آزمون های هماهنگ سازمان فنی و حرفه ای که تاریخ آنها در طول سال از قبل تعیین شده شرکت و موفق به کسب نمره قبولی شود و این مدارک در سایت رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای قابل استعلام می باشند. برای ورود یه صفحه استعلام  گواهینامه ها بر رویلینک کلیک نمایید .

لازم به ذکر است که گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سال ۱۳۹۲ صرفا به صورت الکترونیکی می باشد .این مدارک به علت دارا بودن کد ملی آموزش شغل ، بین المللی بوده و در سایر کشور ها معتبر نیز است  و به رسمیت شناخته می شود .نکته قابل توجه برای افرادی که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند این است که این مدارک به علت دارا بودن کد بین المللی در سازمان جهانی کار  در ۱۸۶ کشور دنیا معتبر می باشد که این امر می تواند به روند مهاجرت شما کمک شایانی بکند .لیست کشور های عضو سازمان جهانی کار را می توانید در این لینک مشاهده نمایید.

انواع مدارک سازمان فنی و حرفه ای

روند اخذ مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور ممکن است چندین ماه زمان ببرد و این هم به خاطر وجود ضوابط رسمی سازمان فنی و حرفه ای و همچنین وجود آزمون تئوری و عملی است که در زمان های خاصی برگزار می شود .توجه داشته باشید که وجود کد ملی آموزش شغل بر روی این مدرک الزامی است و کد مذکور با کد طرح درس مذکور در سایت آموزش فنی و حرفه ای همخوانی دارد.از دیگر مزایای مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه ای را  می توان امکان دریافت تسهیلات  از بانک ها را نام برد که می تواند کمک مناسبی برای شروع کسب کارتان باشد.

  • مدارک مورد تایید سازمان فنی وحرفه ای
مشخصات مدارک مورد تایید سازمان :

انواع مدارک سازمان فنی و حرفه ای

انواع مدارک سازمان فنی و حرفه ای

الف )این مدارک توسط موسسات آموزش آزاد صادر می شوند و طبق تفاهم نامه ای که با سازمان فنی و حرفه ای دارند این مدارک مورد تایید سازمان قرار می گیرد.
ب ) در این مدارک آرم ، نام و امضای مدیر موسسه آموزش آزاد هم در کنار آرم سازمان فنی و حرفه ای بر روی مدارک درج می شود در صورتی که بر روی مدارک رسمی و وزارتخانه ای وجود مشخصات و امضای موسسات خصوصی امکان پذیر نیست.
ج ) نکته قابل توجه این است که این مدارک به دلیل آنکه توسط سیستم سازمان فنی و حرفه ای صادر نمی شوند قابل استعلام  و قابل ترجمه  نمی باشند بنابراین دارای هیچگونه اعتبار بین المللی نیستند.
د ) باز هم به دلیل طی نکردن رویه سازمان فنی و حرفه ای و عدم وجود آزمون ، صدور این نوع مدارک فقط یک یا دو هفته زمان می برد.
ه )  ذکر این نکته نیز ضروری است که امکان دریافت وام بانکی با این نوع مدارک وجود ندارد و اگر به دنبال دریافت وام بانکی می باشید شما نیاز به مدرک رسمی فنی و حرفه دارید.

  • مدارک گذر مهارتی

توجه داشته باشید که این مدارک جزو  مدارک غیر رسمی بوده و تمامی شرایط مدارک غیر رسمی که در فوق اشاره شد در مورد این مدارک صدق می کند اما با این حال این مدارک دارای محدودیت های زیر نیز می باشند :
الف  )  این مدارک جهت آموزش های کپسولی یک تا دو ساعته توسط آموزشگاه آزاد و نیز برای آموزش هایی که در همایش ها ، سمینار ها و نمایشگاه ها برگزار می شود صادر می شود.
ب ) موسسات آموزش آزاد به هیچ عنوان حق دریافت هیچگونه هزینه ای از دانشجو بابت صدور این مدارک ندارند.